3.1.1.1. Moció del Grup Municipal
de PxC per formalitzar l'abandonament de l'Ajuntament de la Federació de
Municipis de Catalunya - FMC
PROPOSTA:
Atès que la gestió dels fons públics exigeix un comportament exemplar als
responsables polítics en l’exercici d’aquesta comesa, així com la màxima
honradesa, rigor i transparència. La ciutadania té dret a saber com es
gestionen els recursos comuns, per així poder analitzar, comprendre i
fiscalitzar les decisions que prenen els responsables polítics.
Atès que cal racionalitzar l’entramat d’institucions i organismes públics,
eliminar duplicitats i prescindir d’aquells que no aporten serveis o
prestacions essencials, i que al cap i a la fi suposen una càrrega econòmica
per als ciutadans, que financen amb els seus impostos una estructura laberíntica
i mastodòntica d’entitats i administracions públiques.
Vist que el baròmetre del CIS del mes de juliol de 2014 posa de manifest
que la inquietud pels episodis de corrupció creix entre la ciutadania i es
consolida com a segona màxima preocupació. El 38,8% dels enquestats entre el 2
i el 12 de juny esmenten aquesta qüestió, enfront el 35,7% del passat mes de
maig. Quatre anys enrere, al juny de 2010, aquest percentatge era només del
4,5%.
Atès que cal posar en pràctica mesures que restaurin el bon nom de la
política i la tasca del servei públic, i dotin de legitimitat a les
institucions públiques i les decisions que emanen d’elles.
Atès que la Fiscalia Anticorrupció té indicis de delicte en el pagament de
dietes d’assistència i desplaçaments per part de la Federació de
Municipis de Catalunya (FMC) als 44 alcaldes i alcaldesses que formen part del
seu Comitè Executiu. Entre els beneficiaris d’aquestes retribucions, que estan
xifrades en un total de 294.615 euros abonats entre el gener de 2011 i l’octubre
de 2012, i que podrien constituir sobresous encoberts, hi ha batlles de CiU,
PP, ERC, PSC i ICV-EUiA.
Vist que el Jutjat número 1 de Sabadell esgrimeix “suficients indicis
d'una pràctica irregular i prolongada en el temps”, i considera que podria
constituir un delicte de malversació de fons. La interlocutòria en què la
jutgessa anuncia la investigació dels fets considera que alguns dels pagaments
no tindrien justificació, ja que corresponen a èpoques d’inactivitat,
concretament a diversos mesos de l’any 2011, quan l’FMC va estar governada per
una comissió gestora degut a la celebració de les eleccions municipals. D’altra
banda estableix que els membres
del Comitè Executiu rebien una prestació econòmica mensual fixa que s’establien
en funció del càrrec ostentat a la FMC i no en base als desplaçaments fets ni a
les dietes realitzades.
Atès que el cobrament de sobresous està expressament prohibit per la llei,
ja que tots els càrrecs públics implicats cobren un salari dels seus respectius
ajuntaments.
Vist que el desenllaç d’aquest episodi de pràctiques sota sospita presenta
un alt potencial de resultar perjudicial per a la reputació de l’activitat
política i per a les arques públiques. La Fiscalia de Barcelona demanarà la
imputació de les 44 persones involucrades previsiblement al setembre, i cal,
doncs, actuar amb anticipació per fer el que estigui a l’abast amb l’objectiu
d’esmorteir i minimitzar els danys que se’n puguin derivar.
Atès que l’FMC es finança majoritàriament amb fons públics de diverses
administracions, entre les quals els 650 ajuntaments inscrits, les diputacions
i consells comarcals, que aquestes surten dels impostos dels contribuents.
Atès que l’ús fraudulent de fons públics és una pràctica reprovable que
mereix la condemna i el rebuig social perquè sigui desterrada de la política.
La gravetat d’aquesta activitat contrària als interessos generals s’accentua
encara més en un context de crisi econòmica que empeny moltes famílies a viure
amb precarietats i estretors, mentre es demana als ciutadans tota mena de
sacrificis. Lluny d’això, les circumstàncies exigeixen austeritat i no tolerar
cap mena d’utilització de diners públics per al lucre personal dels alcaldes i
les alcaldesses en forma de compensacions econòmiques per altres conceptes que
estan relacionats amb l’exercici del seu càrrec.
Per tots
aquests motius el grup municipal de Plataforma per Catalunya sol·licita al Ple
l’adopció dels següents acords:
És per tot això que el grup municipal de PxC proposa, al Ple de l’Ajuntament,
l’adopció del següent acord:
Primer.- Formalitzar la
baixa d’aquest ajuntament de la Federació de Municipis de Catalunya.
Segon.- Reclamar a la Federació
de Municipis de Catalunya el retorn de les quotes abonades per aquest
Ajuntament, corresponents als exercicis que està investigant la Fiscalia
Anticorrupció.
Tercer.- Instar l’Oficina
Anticorrupció a constituir una mesa conjunta de diàleg permanent amb
representats de la política municipal de Catalunya que permeti als ens locals
dotar-se d’eines de prevenció en la lluita contra el frau i la corrupció i
qualsevol activitat il·legal o contrària als interessos generals o a la deguda
gestió dels fons públics.
Quart.- Donar trasllat dels
acords a les associacions de veïns, al Consell Comarcal, a la Diputació
provincial, a l’Associació Catalana de Municipis i a Transparència
Internacional España.
INTERVENCIONS:
Sr. DAVID
OLIVARES:
Com a acusació particular, la Plataforma Sabadell
lliure de corrupció, demanà el passat 16 de juliol la imputació dels 44
alcaldes investigats per haver cobrats supòsits sobresous de la Federació de
Municipis de Catalunya. En l’escrit, la denúncia subratlla que la FMC va pagar
294.000 euros entre el gener del 2011 i l’octubre de 2012 als 44 alcaldes que
formaven part del Comitè executiu. Els Mossos consideren que aquests pagaments
podrien ser sobresous, ja que no es tractava de dietes variables en funció de
les tasques desenvolupades, si no una quantitat mensual i fixa.
El comitè executiu de la Federació de Municipis de
Catalunya, la FMC, ha aprovat cessar el Secretari General Adolfo Moreno, que va
ser imputat pel cas mercuri, pels sobresous que presumptament van cobrar 44
alcaldes de l’entitat; Moreno és precisament qui cessant ja Secretari general,
va advertir a qui era president el 2012, Manuel Bustos, de la possibilitat que
la premsa s’assabentés dels presumptes sobresous; comentava el següent, segons
els Mossos d’Esquadra: tu tens cada mes una transferència; s’assabentaran i el
dia que s’assabentin t’enganxaran i t’enfonsaran! Li va dir segons figura en
una conversa telefònica intervinguda i recollida en un informe dels Mossos
d’Esquadra.
Els 44 alcaldes, s’han compromès a tornar els diners dels
presumptes sobresous; jurídicament no se’ls pot anomenar sobresous; ha deixat
clar que el Secretari General de la FMC, en relació a les irregularitats que ha
detectat la justícia pel que fa al pagament de dietes a l’entitat, de fet, des
de la Comissió executiva es continua defensant el pagament d’aquestes dietes,
per la tasca que desenvolupen els alcaldes i els regidors que formaven part de
l’Associació. Des de la plataforma, i en una primera anàlisi, si que s’han
preguntat que si aquestes quantitats es rebien per desplaçaments, com pot ser
que rebien més els alcaldes de l’àrea metropolitana de Barcelona, més propers a
la seu de la Federació, que no pas altres procedents d’altres punts més
llunyans de Catalunya.
Segons García, advocat de l’Associació Lliure
d’Advocats de Catalunya, AYAC, han pogut comprovar que les quanties es rebien,
segons la jerarquia dins de la Federació i afegeix que els Mossos apunten a la
interlocutòria i la coincidència entre l’inici dels cobraments i l’entrada de
l’exalcalde de Sabadell Manuel Bustos com a president de la FMC.
Mirin: la gestió dels fons públics exigeix un
comportament exemplar als responsables polítics en l’exercici d’aquesta comesa
i així com la màxima honradesa, rigor i transparència; la ciutadania té dret a
saber com es gestionen els recursos comuns per així poder analitzar, comprendre
i fiscalitzar les decisions que prenen els responsables polítics. Cal posar en
pràctica, mesures que restaurin el bon nom de la política i la tasca del servei
públic i dotin de legitimitat a les institucions públiques i les decisions que
emanen d’elles. La FMC es financía majoritàriament amb fons públics de diverses
administracions, entre les quals, els 650 ajuntaments inscrits, les diputacions
i els consells comarcals, que aquestes surten dels impostos dels contribuents.
L’ús fraudulent de fons públics és una pràctica reprovable, que mereix la
condemna i el rebuig social, perquè sigui desterrada de la política. La
gravetat d’aquesta activitat contrària als interessos generals, s’accentua
encara més en un context de crisi econòmica, que empeny moltes famílies a viure
amb precarietat. Les circumstàncies exigeixen austeritat i no tolerar cap mena
d’utilització dels diners públics per al lucre personal dels alcaldes i
alcaldesses en formar part de les compensacions econòmiques, per altres
conceptes que estan relacionats amb l’exercici de llurs càrrecs.
Per tots aquests motius, demanem formalitzar la baixa
d’aquest Ajuntament de la Federació de Municipis de Catalunya; reclamar a la
Federació de Municipis de Catalunya el retorn de les quotes abonades per aquest
Ajuntament, corresponents als exercicis que està investigant la Fiscalia
anticorrupció.
Sra. ROSER MAS:
Nosaltres entenem que els ajuntaments, com altres
organitzacions, necessitem associacions o federacions que defensin els nostres
interessos, que ens donin suport, per fer força davant d’administracions
superiors i d’altres. Per tant, no hi donarem suport.
Sr. MARC FONTSERÈ:
D’acord amb el que diu la Roser: la Federació, així
com l’Associació Catalana de Municipis, donen suport als ajuntaments, suport
legal, suport tècnic, suport de molts tipus. Tenim exemples en aquesta mateixa
legislatura, en què l’Ajuntament de Torelló, gràcies a l’ACM ha fet un concurs
d’electricitat, que ens ha permès estalviar molts diners; només és un exemple
dels molts que es poden posar.
Per altra banda, no nego que no tinguis raó en gairebé
tot el que has dit, excepte, potser, no estic d’acord en els últims punts: són
uns moments complicats, els polítics i la política estan desprestigiats, moltes
vegades per errors propis –aquesta setmana mateix, tenim un dels pitjors casos
que ens podíem pensar-; no veig què té a veure una cosa amb l’altra; és a dir:
partits, institucions que han tingut gent que no ha fet les coses bé, expressament
o sense voler, desgraciadament en tenim un munt de casos! La majoria de partits
polítics que representem els regidors d’aquí hem tingut algun cas; la majoria!
No sé si tots, però la majoria! El meu n’ha tingut, el seu no ho sé. Si els
haguéssim de tancar tots pel que fa una persona que s’equivoca, o no i ho fa
expressament, no quedaria cap institució pública del país. No els desprestigiem,
perquè es facin les coses malament. Repeteixo: si que s’ha d’arribar fins al
final; la Fiscalia diu que té indicis, perquè vostè també ho ha dit quan ho ha
llegit, o quan ho ha escrit a la moció, “la fiscalia anticorrupció té indicis
de delicte”. Doncs que els investigui i que faci el que ha de fer amb la gent
que ha fet delictes. No culpabilitzem a tots els ajuntaments de la feina que
fan algunes institucions, que crec que la poden fer bastant bé.
Una altra cosa és que segurament ens hauríem de
plantejar a Catalunya de fusionar, s’ha dit moltes vegades i aquí ens hi
trobaríem, però no crec que aquest sigui el cas. Per tant, nosaltres hi votarem
en contra.
Sr. JORDI
CASALS:
Jo estic en bona part amb el que ha dit el portaveu
del Partit dels Socialistes. Aquí tot sembla indicar que hi ha hagut una mala
praxi i, a més, una mala praxi agreujada, perquè la mateixa persona que
organitzava com s’havia de fer tècnicament i jurídicament aquests pagaments, és
a dir que era l’expert i qui marcava com s’havien de fer les coses
correctament, com passa en totes les institucions: hi ha un departament jurídic
que ha d’avalar tot el que es fa, bàsicament nosaltres no som experts jurídics
i no tenim per què ser-ho, i per això, tenim una estructura jurídica per
fer-ho. Hi havia un informe des de fa temps en què es deia que aquests
pagaments no eren correctes en el format en què es feien i es van continuar
fent, és a dir que aquí, segurament hi havia una mala praxi d’una persona que
ja ha estat cessada i aquí estem en procés judicial.
Jo crec que el que té de bo la democràcia i el sistema
de justícia que mana de la democràcia, ha de saber destriar entre els bons i
els dolents, i quan hi hagi dolents en un lloc, no s’ha d’aniquilar aquell
lloc, no s’ha d’arrasar, no s’ha de cremar, si no que el que s’ha de fer és
sostreure aquell dolent i posar-ho cap allà, millorar aquella institució –en el
cas que sigui una institució- i fer-la vàlida per l’objecte que té.
Jo estic d’acord que s’han de fusionar les dues
institucions municipalistes; aquí es va aprovar en aquest ple aquesta voluntat;
jo crec que aquestes dues associacions, fruit d’una visió de Catalunya global,
que això ha de canviar i ha d’acabar en una sola associació i també m’agradaria
–perquè així ho sento- trencar una llança contra molts dels alcaldes que han
estat imputats, que això no vol dir que siguin condemnats i que siguin culpables;
ho ha dit fins i tot la mateixa plataforma, que és acusació particular, que
estan imputats i podran demostrar en aquest cas si són culpables o no, i fins i
tot han dit que segurament la majoria d’alcaldes no tenien la culpa, perquè són
gent que han anat allà a treballar, no a escalfar cadira! Ho han fet, molts han
voltat, han treballat en comissions al Parlament, allà mateix, representant el
municipalisme i s’ha fet aquesta feina. Això està en procés judicial; jo ja
m’he expressat en quina és la meva visió de veure això i no crec que haguem de
sortir ara de la Federació de Municipis. Trobo aquesta moció oportunista; trobo
aquesta moció oportunista, perquè estem al mig del procés i ho volem fer per
acusar, quan hi ha hagut casos –ja no parlo per vostès-, casos que vosaltres
mateixos que acuseu de corrupció pròpia; bé... segurament no heu estat
públicament dins de les institucions tan agressius. Jo esperaria que acabés
això i demanaria compromís i suposo que la majoria d’ajuntaments es refermarà
més, també per la situació del país, no només per aquest cas, ni per altres que
hagin pogut passar, de tenir una sola associació municipalista que defensi el
municipalisme en bloc.
Nosaltres no donarem suport a aquesta moció.
Sr. JAUME VIVET:
Nosaltres, s’ha dit bastant tot; pensem que és una associació
municipalista que, com s’ha dit, pensem que la solució segurament seria que es
fusionessin totes dues i que amb una sola associació poguéssim tirar endavant i
que bàsicament totes dues ofereixen serveis semblants; serveis que hem de dir
que són bons; pensem que al darrere no només hi ha polítics; al darrere hi ha
uns tècnics que fan la feina. Tenim assessorament jurídic, tenim temes de
formació, jurídica i comptable i com dic, assessoraments. Pel fet de cobrar per
anar allà? És un altre tema, però penso que hi hauria d’haver una Llei que
determinés d’on ha de cobrar i qui ha de cobrar i què ha de cobrar en funció
d’aquests càrrecs. Potser només cobrar un sol sou: si ets alcalde, el sou
d’alcalde; si ets diputat, el sou de diputat i no cobres el d’alcalde, si ets
de la Federació... no ho sé. Tot això pensem que s’ha de regular d’una altra
manera; jo crec personalment –i el meu grup pensa igual- que s’hauria de
regular i per tant, penso que potser l’error d’aquests 44 alcaldes, n’hi havia
algun que segurament ni se’n havia assabentat, perquè cobrava uns diners que no
sabia ni d’on venien, possiblement, com ha dit en Jordi volem pensar que
s’hauran de defensar, estan en un procés penal i en aquest cas jo crec que és
el jutjat qui ha de dir què ha de fer cadascú i no per carregar-nos aquestes
persones ens hem de carregar l’entitat; l’entitat, continuo pensant que fa una
feina ben feta. Moltes vegades rebem assessorament i, per tant, jo entenc que
no ens podem carregar i tampoc demanar la devolució de les quotes de tots
aquests anys, quan hem rebut un servei; penso que no entra massa dins del que
és normal.
Per tant, nosaltres tampoc hi donaríem suport.
Sr. DAVID
OLIVARES:
Primer m’adreçaré al Sr. Marc Fontserè: ell ha dit en
la defensa d’un dels punts que s’han discutit avui “no malbaratar recursos
públics”. Aquí, fins ara el que hem estat fent és malbaratar recursos públics,
perquè clar! Aquests alcaldes han reconegut que han cobrat sobresous, perquè a
mi no em digui que una persona que té una sola nòmina a la caixa no se’n adona;
jo, si cobro dos sous, sabré d’on venen, o demanaré d’on venen aquests diners!
Si no, ens trobem com el Sr. Pujol, que fa 34 anys que tenia uns diners i no ha
tingut temps d’anar a arreglar-los. La gent jo crec que no és ximple i aquests
alcaldes han fet això, és que ho han reconegut! Hi ha escoltes telefòniques! Ho
han reconegut ells mateixos! Jo el que pensava que en aquest Ajuntament no
malbaratar els diners dels torellonencs en un lloc en què no sabem on van a
parar aquests diners! Senzillament és això! jo no dic que siguin tots així,
però són 44 alcaldes; tenim el de Manlleu mateix! Està imputat, a dia d’avui
estan imputats els 44 alcaldes. Si cobraven sobresous, jo suposo que l’alcalde
d’aquí, si cobrés un sou ho sabria, no? Ho demanaria, no? Per què cobro un
altre sou? Suposo que ho demanaria, és el més lògic. Jo, almenys, quan treballo
i arriba el dia 1 i cobro, jo demano d’on venen aquests diners; no em cauen del
cel aquests diners. Però hi ha molta gent que està vivent amb 425 euros, i un
alcalde, que cobren, el que menys, de 3.000, 5.000, 6.000, 7.000 euros, que
cobrin sobresous per fer la seva tasca ho trobo una barbaritat, una aberració.
Trobo molt lògic que el PSC defensi això, perquè el
PSC és dels alcaldes més imputats que tenen! N’hi ha d’Esquerra, n’hi ha
d’Iniciativa, n’hi ha de CiU, però dels que més hi ha, és del PSC precisament!
Han estat els més corruptes sempre, tant diputats, com del PP, els més
corruptes han estat els del PSC, són els que s’han carregat el país directament
amb les seves polítiques d’esquerres, segons ells, ...
Davant la petició de paraula del Sr. Galobardes: No,
vostè no pot parlar, perquè no té el dret de paraula avui.
Sr. JAUME VIVET:
David: estem entrant en un debat que no és el que
toca. Parlàvem de la Federació de Municipis de Catalunya i no de carregar-nos
el país.
Sr. DAVID
OLIVARES:
Estem dedicant diners dels torellonencs a un lloc que
no sabem on van a parar, almenys fins ara.
Sr. JAUME VIVET:
Hem intentat explicar-te on anaven a parar i hem dit
que una part si que anaven a sous, que jo també entenc que si una persona es
desplaça a Barcelona, com a mínim, se li pagui la gasolina i el trasllat. Que
potser no són 1.000 euros o 1.200, o 1.500? que potser havien de ser 500, i
cada mes segurament que no havia de ser la mateixa quantitat, perquè segurament
no hi anava les mateixes vegades...
Sr. DAVID
OLIVARES:
No l’entenc! Però és que estem parlant de gairebé
300.000 euros entre el 2011 i el 2012, per 44 alcaldes, si fa la divisió, són
molts diners!
Sr. JAUME VIVET:
Perquè aquests 44 alcaldes devien ser els que tenien
càrrec directiu dins de la Federació. Fins a 650, no tothom té un càrrec allà
dins, perquè no tothom té un càrrec!
Sr. DAVID
OLIVARES:
I a més, demanen tornar els diners. Jo, demà, aniré a
robar a la primera botiga que trobi i després tornaré els diners...
Sr. JAUME VIVET:
Jo t’he manifestat que durant aquest temps, lògicament
aquests alcaldes cobraven un sou, o un sobresou, o unes dietes –digues-li com
vulguis-, segurament que mal pagades, segurament i que a més, nosaltres, durant
aquest temps també hem rebut assessorament d’aquesta entitat. Per tant, jo no
puc tornar els diners, perquè he rebut un servei com a quota que pago. Tu avui
en dia contractes un advocat, i per la quota que paguem, que són 2.500 o 2.700
euros a l’any, no en tens ni per començar, si l’has d’anar a contractar tu. I
allà tens un servei que truques i tenen un tècnic per tu. Que estan més que amortitzats,
segur! Que hi ha hagut això, hi estem d’acord, ho hem reconegut tots; però
demanar que ens retornin els diners, no puc, perquè hem rebut un servei.
Sr. DAVID
OLIVARES:
Una mica car, però si.
Sr. MARC FONTSERÈ:
No ens hem entès. No m’he explicat, segurament. De
fet, t’he donat la raó: t’he dit que s’ha d’aclarir què ha passat i que quan a
algú del meu partit li passa això, jo tinc vergonya, t’ho dic de veritat! Em
costa molt, em costa molt entendre que algú s’aprofiti de càrrecs públics. No crec
que sigui, o espero, o m’agradaria pensar que no és el cas, aquest, però
repeteixo: la Fiscalia dirà si és culpable, qui és culpable i de què és
culpable. També t’he donat la raó quan dius que no s’han de malbaratar els
recursos públics! És que t’he donat la raó, no sé perquè m’ataques, perquè t’he
donat la raó! I com ara ha comentat l’alcalde, paguem uns diners a la
Federació, però és que els que ens retorna amb assessorament, segurament puja
força més. Per tant, no crec que estiguem malbaratant recursos públics. En tot
cas, demani o demanem un informe, a veure si ens surt a compte o no, jo crec
que sortirà que si, però no és el cas del que estem parlant. Estem debatent una
moció que, repeteixo: estic d’acord en bona part del que has exposat, però no en
les conclusions i res més! devies tenir a punt el paper per atacar el PSC i hem
fet moltes coses malament; també n’hem fet moltes ben fetes quan hem governat.
El tenies a punt i ho has comentat sense escoltar el que jo he explicat.
Sr. DAVID
OLIVARES:
La corrupció surt gratis, ja ho veig, en aquest país!
Sr. JAUME VIVET:
Aquests comentaris diria que sobren.
Sr. DAVID
OLIVARES:
Bé. És la meva opinió.
VOTACIÓ:
La proposta es desestima per majoria absoluta del
nombre legal de membres de la Corporació, atenent el resultat que es detalla a
continuació:
Vots favorables: 3, dels regidors del grup municipal de PxC.
No hay comentarios:
Publicar un comentario